امروز شنبه  ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳

۱۳۹۹/۰۳/۰۲- ۱۶:۴۷ - مشاهده: ۳۶۴

بیانیه در خصوص طرح الحاق بخش هایی از کرانه باختری

به دنبال یک سلسله اقدامات رژیم اسراییل طی سال های اخیر در تضییع فزاینده حقوق فلسطینیان که با حمایت دولت آمریکا همراه بوده است، این رژیم اخیرا نیز درصدد عملی نمودن طرح خود برای الحاق بخش هایی از کرانه باختری رود اردن به اراضی اشغالی برآمده است.

 

 

بیانیه در خصوص طرح الحاق بخش هایی از کرانه باختری

به دنبال یک سلسله اقدامات رژیم اسراییل طی سال های اخیر در تضییع فزاینده حقوق فلسطینیان که با حمایت دولت آمریکا همراه بوده است، این رژیم اخیرا نیز درصدد عملی نمودن طرح خود برای الحاق بخش هایی از کرانه باختری رود اردن به اراضی اشغالی برآمده است.

سلسله تصمیمات دولت کنونی آمریکا ، چون شناسایی بیت­المقدس به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل و انتقال سفارتخانه خود به آن؛ رد راه­حل دو دولتی؛ قطع کمک مالی به آژانس آوارگان فلسطینی (آنروا)؛ بستن دفتر سازمان آزادی بخش فلسطین در واشنگتن؛ به رسمیت شناختن الحاق بلندی­های جولان اشغالی و از همه مهم تر طرح موسوم به «معامله قرن»، مجموعا تهدیداتی بنیادین را متوجه آینده فلسطینی­ها و منطقه خاور میانهکرده است. طرح معامله قرن (بدون مشارکت دادن طرف فلسطینی و برخلاف موازین و قوانین حقوق بین­الملل)، حلقه آخر و نهایی برای حل وفصل مسأله فلسطین از منظر دولت مردان کنونی کاخ سفید است که اصلی­ترین و ابتدایی­ترین حقوق اولیه فلسطینیان را از میان خواهد برد.  

طرح پیشنهادی ایالات متحده آمریکا برای حل و فصل بحران فلسطین با نام «صلح برای رفاه» موسوم به معامله قرن با بسیاری از اصول مبنایی حقوق و مقررات بین الملل و قطعنامه‌های بین المللی از جمله 242(1967)، 338(1973)، 2334 (2016) مغایر است.

جمهوری اسلامی ایران در راستای حل و فصل بحران فلسطین طرحی دموکراتیک و عادلانه تحت عنوان «برگزاری همه پرسی ملی در فلسطین» ارائه داده که در دبیرخانه سازمان ملل نیز به ثبت رسیده است. به اعتقاد ج.ا.ایران بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین اصلی خود و برگزاری همه پرسی در میان مردمان اصیل این سرزمین برای تعیین سرنوشت و نوع نظام سیاسی مورد نظر،موثرترین راهکار برای حل این مناقشه است. بر اساس این طرح، مسلمانان، یهودیان و مسیحیان فلسطینی الاصل قادر خواهند بود نوع نظام قانونی حاکم بر خویش را برگزیده و بصورت آزاد و برابر از حقوق آن منتفع گردند.

- طرح جمهوری اسلامی ایران براساس اصول دموکراتیک و حقوق بین الملل مورد پذیرش کلیه دولت ها و ملت ها تدوین و ارائه شده است. این طرح جایگزین مناسبی در برابر طرح های شکست خورده قبلی است.

 مفاد اصلی این طرح 4 ماده ای عبارت است از :

  • اعمال حق بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین تاریخی خود؛
  • برگزاری همه پرسی ملی در میان مردمان فلسطین شامل همه ادیان برای تعیین سرنوشت و تعیین نوع نظام سیاسی؛
  • تشکیل نظام سیاسی مورد نظر اکثریت مردم فلسطین؛
  • تصمیم گیری در خصوص وضعیت ساکنان غیر بومی فلسطین توسط نظام سیاسی منتخب اکثریت.

متاسفانه کشورها و سازمان‌های بین المللی علی رغم مشاهده اقدامات اشغالگرانه اسراییل که در تناقض با مقررات بین المللی و درخواست های جهانی مبنی بر رعایت حقوق مردم مظلوم فلسطین می‌باشد ، از هرگونه اقدام عملی برای مقابله با این رفتارهای خلاف عرف بین الملل و غیر انسانی بازمانده اند. 

در همین راستا و با هدف بازداشتن این رژیم در عملیاتی نمودن طرح اخیر خود ، اتحادیه اروپایی نیز در بیانیه که به تایید ۲۵ کشور از ۲۷ عضو اتحادیه اروپا رسیده و توسط جوزپ بورل، رئیس سرویس خارجی اتحادیه اروپا منتشر شده ،‌ از این رژیم خواسته در تصمیم خود مبنی بر الحاق بخش هایی از کرانه باختری به سایر اراضی تحت اشغال خود تجدید نظر نموده و حقوق و قوانین بین‌المللی را مورد توجه قرار دهد.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در رم با محکوم نمودن اقدامات این رژیم و ضمن یادآوری لزوم مواجهه جدی و عملی با این اقدامات تنش زا در منطقه خاور میانه و با تقدیر از مواضع دولت ایتالیا در حمایت از حقوق مردم فلسطین از مقامات ایتالیا درخواست می نماید تا تمام تلاش خود را به کار گیرند تا رژیم اسراییل در ضمیمه نمودن سرزمین‌های فلسطینی اشغال شده به خاک خود که را که مغایر با حقوق بین المللی است،‌ تجدید نظر نماید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما